تبلیغات
مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات(it) دانشگاه پیام نور گچساران

مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات(it) دانشگاه پیام نور گچساران
 
نویسندگان
نظر سنجی
از دانشگاه پیام نور راضی هستید؟



یتنا - حضور افراد پرشماری كه برای گرفتن بادكنك‌های تبلیغاتی و كادو‌های رنگارنگ در صف‌های طویل دقایق خود را سپری ‌می نمودند، آیا بر بار علمی و فنی نمایشگاه فناوری می‌افزاید؟

الكامپ چهاردهم، حركت در سكون
امیراشگان تربیت جوئی*
در هفته گذشته صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد سالانه نمایشگاهی خود الكامپ و تلكام در تهران بود. نمایشگاهی كه نقدها و تحلیل‌های زیادی را در سالیان برگزاری خود در پی‌داشته و سال به سال وضعیت نزولی خود را تجربه می‌نماید.

الكامپ كه هفته گذشته چهاردمین دوره از برگزاری خود را تجربه می‌كرد، كماكان با مشكلات و ناهمانگی‌های بسیاری دست و پنجه نرم كرد. كاستی‌هایی كه جملگی نشان از عدم مدیریت صحیح در برگزاری آن را حكایت می‌نمود.
متاسفانه امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته، نگرش حاكم بر برگزاری یك نمایشگاه فناوری نزد مدیران تغییر نكرد و همان دیدی كه برای نمایشگاه‌هایی چون فروش بهاره و یا غیره متصور می‌شد، بر فضای برگزاری الكامپ سایه افكنده بود. درصورتیكه كارشناسان و فعالان صنعت بارها و بارها گفته و نوشته‌اند كه نمایشگاه و نمایشگاه‌داری یك صنعت است و تمامی المان‌ها و فاكتورهایی كه برای یك صنعت برشمارده می‌شود، بر آن مترتب است.

به عنوان فردی كه از بیش از 6 سال است كه تجربه حضور در نمایشگاه‌های بزرگی هم‌چون سبیت، جایتكس و ITU (به عنوان مدیر و مجری غرفه ایران) را دارم، دعوت می‌كنم كه برگزار كنندگان الكامپ امسال حتماً در برنامه‌های خود بازدید از این رویداد‌ها را در تقویم كاری خود درج كنند و از نزدیك شاهد برپایی یك نمایشگاه فناوری باشند.

متاسفانه الكامپ ضعف‌ها بی‌شماری دارد كه از نحوه ثبت‌نام، جانمایی غرفه‌ها آغاز و به بازدیدكنندگان فوق تخصصی‌اش ختم می‌شود.
شاید توقع منتقدان و كارشناسان از الكامپ بیش از انتظار باشد در جاییكه تا 10 روز قبل از برگزاری‌ آن هنوز جانمایی غرفه‌ها تكمیل نشده و نقشه‌ای از سالن‌ها در دسترس نبود. غرفه‌داران و مدیران شركت‌های حاضر در الكامپ می‌بایست هم‌چون نانوایی در یك صفی برای جانمایی غرفه خود داخل ستاد الكامپ به انتظار می‌ایستاند حتماً توقعی بیش از این را نباید داشته باشند. البته جای شكرش باقی بود كه برای دریافت نقشه سالن‌ها غرفه‌داران می‌توانستند چند روز قبل از آغاز نمایشگاه با مراجعه به ستاد از روی یك نسخه موجود كپی بردارند.

برگزاری در روزهای مطلوب
تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه و زمان آن در وسط هفته نیز یكی دیگر از آن مواردی بود كه به جذابیت الكامپ امسال كمك كرد. در اكثر نمایشگاه‌های تخصصی برگزار شده در دنیا، بطوری برنامه ریزی می‌نمایند كه حداقل یك روز آن در اواخر هفته قرار گرفته تا فرصت بازدید را به افرادی كه از محل برگزاری دور هستند هم داده باشند. برگزار كنندگان الكامپ امسال نیز كاملاً این موضوع را احساس كرده و به نحوی برنامه ریزی نمودند كه دو روز آغازین نمایشگاه در روزهای شنبه و یكشنبه برگزار گردد تا مسافرانی كه از آن سوی مرزها برای بازدید از الكامپ می‌شتابند، كمتر دچار مشكلات كاری شوند!.

سایت الكامپ، پر از خالی
و اما سایت الكامپ، سایت یكی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌هایی كه در كشور برگزار می‌گردد متاسفانه نه تنها دارای اطلاعات مفیدی بود، بلكه پس از راه‌اندازی و بارگذاری آن تا كنون حتی یك نقطه هم بدان اضافه نشده است. در جاییكه در حال حاضر نمایشگاه‌هایی كه در دنیا برپا می‌شوند دارای سایتی پویا، همراه با آخرین اخبار و اطلاعات شركت‌های غرفه‌دار می‌باشند. حتی برخی نیز پا را فراتر نهاده و اطلاعات و اخبار فناوری‌های مطرح در منطقه را نیز پوشش می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان به سایت نمایشگاه سبیت و یا همین جایتكس كنار خودمان اشاره كرد. جایتكس امسال سایت خود را به‌نحوی ارتقا داد كه نقطه مرجعی برای اكثر رسانه‌ها و خبرنگاران شد.
شاید اگر سایت الكامپ نیز كمی نزدیك به سایت قدیمی جایتكس بود، تا ابد دست به تركیب و یا تغییر آن نمی‌زدیم. ولی افسوس كه همان را نیز تا كنون نداشته‌ایم.

سالن‌های گرم و پر از بازدیدكننده
حاضرین در نمایشگاه جایتكس امسال، چه بسیار از خلوت بودن این رویداد گفتند و آن را به ركود بازار فناوری خاورمیانه مرتبط نمودند.
این طیف حداقل با شلوغی بسیاری كه در سالن‌های الكامپ امسال شاهد آن بودند، حتماً به پویایی بازار فناوری اطلاعات ایران اذعان خواهند داشت! حضور افراد پرشماری كه برای گرفتن بادكنك‌های تبلیغاتی و كادو‌های رنگارنگ در صف‌های طویل دقایق خود را سپری ‌می نمودند، آیا بر بار علمی و فنی نمایشگاه فناوری می‌افزاید؟
برگزاركنندگان نمایشگاه‌ جایتكس با سیاست بلیط فروشی با نرخ نسبتاً بالا، علاوه بر الك كردن طیف بازدیدكنندگان، بانك اطلاعاتی بسیار ارزشمندی را از این طیف جمع‌آوری می‌نمایند كه متاسفانه تا كنون شاهد این امر در ایران نبوده‌ایم.

با روند روزافزون رشد فناوری‌های پیشرفته، به نظر نمی‌رسد كه تدارك این امر، موضوع پیچیده و هزینه‌بری باشد، آن هم در الكامپ.
حتی به فرض اگر هم چنین باشد، بسیاری از غرفه‌داران حاضر به پرداخت هزینه‌های سیستم مذكور خواهند بود. (البته از بحث اسپانسری و غیره نیز برای پوشش اینگونه هزینه‌ها در این مقوله فاكتور می‌گیریم). باید متذكر بود كه قراردادن صفحات ثبت نام بصورت برخط، برای بازدیدكنندگان در سایت نمایشگاه، دیر زمانی است كه به یكی از معمولی‌ترین فرآیندهای نمایشگاهی در دنیا مبدل شده‌ است. اما نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (به عنوان بزرگترین بازار این صنعت در خاورمیانه) از آن بی‌بهره است. با وجود تعداد شركت‌هایی كه به عرضه فناوری‌های كنترل تردد در الكامپ مشغول بودند، جای تعجب از عدم بكارگیری این محصولات را حداقل برای نگارنده بیشتر می‌نماید.

اینترنت پَر سرعت
یكی دیگر از مواردی كه امسال نیز گریبان غرفه‌داران را گرفت، عدم سرویس مناسب اینترنت برای آنان بود.
در حالی كه در نمایشگاه‌هایی كه حتی در آسیای میانه برگزار می‌شوند، وجود اینترنت به یكی از خدمات جانبی و منفك ناپذیر نمایشگاه مبدل شده است، متاسفانه نمایشگاه الكامپ فاقد اینترنت مناسب بود. شاید بنظر برگزاركنندگان، وجود اینترنت با كیفیت در این رویداد از موارد مازاد محسوب می‌شده است در صورتیكه بسیار از غرفه‌داران برای نمایش خدمات و محصولات خود نیاز مبرمی به این سرویس داشتند.

نرم‌افزاری‌ها، با غرفه‌های بزرگ و چشم‌نواز
نكته‌ای كه در الكامپ امسال به چشم آمد، كیفیت غرفه‌سازی مناسب شركت‌های نرم‌افزاری و خدمت محور بود. شركت‌هایی كه اكثراً تجربه حضور در نمایشگاه‌های سبیت و جایتكس را داشتند، حداقل با نگاهی حرفه‌ای‌تر در الكامپ حاضر شدند و این شاید یكی از دستاوردهای حضور در این نمایشگاه‌ها باشد. البته موضوعی كه در این رهگذر قابل تامل است، پررنگی این حضور می‌باشد.
این حضور از دو منظر قابل بررسی است، یك، بازار نرم‌افزار در ایران بسیار پر سود و پر رونق است كه شركت‌های فعال دراین حوزه، حاضر به هزینه‌كردن میلیونی برای حضوری چشمگیر هستند. دوم، وضعیت بازار نرم‌افزار و خدمات با ركود بسیاری مواجه است كه شركت‌ها با حضور پرنگ خود می‌خواهند به چشم مشتریان دولتی و خصوصی آمده تا از این رهگذر، از حداقل فرصت پدید آمده استفاده نمایند. قضاوت با شما!

كلام آخر
به هرحال الكامپ امسال نیز همچون سال‌های قبل گذشت و این نكته را بار دیگر به تصویر كشید كه بستر و زیرساخت نمایشگاه‌بین‌المللی با ساختار قدیمی خود، آمادگی و امكانات لازم برای برگزاری یك نمایشگاه فناوری را نداشته و فاقد استانداردهای رایج این صنعت می‌باشد. از فرایند ثبت نام و جانمایی غرفه‌های آن گرفته تا وضعیت سرویس‌های بهداشتی، اینترنت، تهویه سالن‌ها، پاركینگ، رستوران و بوفه‌ها، جملگی حكایت بر ضعف‌های مدیریتی و زیرساختی الكامپ دارند. پس بیاییم برای برپایی این رویداد بزرگ در سال آینده، از همین امروز برنامه‌ریزی نموده و با تاسیس ستادی متشكل از تمامی موسسات، سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با صنعت فاوای كشور به پویایی الكامپ پانزدهم اقدام نماییم و به قول یكی از دوستان، مغز را به این موجود ذی‌وجود پیوند زنیم.

*مدیرعامل پارسان، مدیر و مجری غرفه ایران در جایتكس 2008




[ یکشنبه 13 شهریور 1390 ] [ 01:28 ق.ظ ] [ میثم خادمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
بیدفا


Email Icon by Parstools.com Email Icon by Parstools.com این صفحه را به اشتراک بگذارید